Stav díla před restaurováním:
Barokní architektura kazatelny je pojednána imitací mramorů, bohaté dekorativní dřevořezby jsou pokryty imitací metálem s barevným vykrýváním pásů a části dřevořezeb, plastiky čtyř evangelistů, Dobrého pastýře a dvou putti jsou barevně pojednány se zlacením imitací na lemech rouch, plenách a křidélkách andílků. Povrch má hrubou strukturu, je popraskaný, uvolňuje se, objevují se spodní vrstvy. Celek je špinavý s vrstvami depozitů, hrubé imitace jsou zčernalé.
Některé části profilace architektury a části dřevořezeb jsou uvolněné nebo schází. Na povrchu se v nestejné míře objevují výletové otvory po dřevokazném hmyzu.
Obraz na pozadí Dobrého pastýře je namalován na dřevěné desce, nyní ztmavlý s vrstvami zoxidovaného hrubého laku a depozitu.
Sondážní průzkum prokázal nejméně dvě sekundární úpravy na originálu. Pod stávající barevnou vrstvou imitující mramorování s imitací metálem byla prokázána vrstva fládrování, pod ní pak původní barevná originální úprava. Počet sekundárních úprav a způsob provedení sekundárních úprav se shoduje s průzkumy na bočních oltářích sv. Jana Nepomuckého a Klanění sv. Tří Králů.