Immaculata – Neposkvrněné početí
Dílo představuje olejomalbu na plátně z
druhé poloviny 18. století, jejíž formát byl v minulosti ořezán a nadublován.
Obraz byl dodán k restaurování jako součást triptychu „mariánského cyklu“. První
obraz představuje Narození Panny Marie, druhý Navštívení a třetí je Immaculata.
Skutečnost, že by však pocházely z jedné kolekce a od jednoho autora vyvrátily
průzkumy jednotlivých obrazů. Obrazy byly v minulosti sjednoceny do stejných
formátů ořezáním, nadublovány na sekundární nosič a vloženy do předem
připravených rámů. Poškozená barevná vrstva, byla taktéž jednotně sekundárně
pojednána hrubými tmely, přemalbami přes originál a nestejnou vrstvou laku.
Nová zjištění v průběhu restaurování
Po sejmutí všech sekundárních
vrstev se odhalil skutečný stav a podoba díla. Dominantní byla zejména míra a
pravidelnost poškození barevné vrstvy, která byla vypadaná na samotný nosič –
lněné plátno. Oblast za hlavou Panny Marie postupující středem dolů přes
inkarnát, oblaka, drapérii, směrem k nohám Panny Marie, kde se horizontál ně
rozvětvila do obou stran k okrajům plátna. Byla to hlavně místa, kde umělec
pracoval s většími pastami bílé barvy. Lazurní oblasti zůstaly nepoškozené.
Dalším zajímavým zjištěním byl objev páté hlavy putti v horní levé části
výjevu. Tvořící nyní se zbylými dvěma trojici. Hlavička byla pod silnou vrstvou
tmelů a přemaleb původně z poloviny zahnuta na sekundárním podrámu. Podobným
objevem byla celková přemalba Ducha svatého, který byl taktéž pod silným nánosem
tmelů, přemaleb a laku. K dalším velmi výrazným přemalbám patřil inkarnát Panny
Marie a hvězdy bronzovou barvou kolem hlavy PM a jednotlivé latinské nápisy.