Korouhev tkalců místeckého soukenického cechu s výjevy sv. Severina z Ravenny
Stav díla před restaurováním – průzkum:
Dílo vsazené do širokého ozdobného profilovaného rámu představuje olejomalbu na celolněném plátně sešitém horizontálně ze dvou části. Obraz má tvar vertikálně orientovaného obdélníku s půlkruhovým ukončením. Jedná se o ojedinělý obraz v současné době umístěný pod kůrem na zdi kostela Nanebevzetí Panny Marie ve Fryčovicích. Obraz byl v roce 1973 zapsán mezi movité kulturní památky (viz. štítek z rubové strany na ozdobném rámu obrazu). Jedná se o oboustrannou malbu vypnutou do profilovaného kovového rámu s nástavci s prořezávaným dekorem. Plátno je celkově ztvrdlé, rozlámané, se silnou vrstvou depozitů a zoxidovaných lakových úprav. Obraz byl v minulosti opravován, po povrchu jsou viditelné retuše a záplaty. Plátno je perforované, po obvodě v místech napojení na kovový rám roztrhané nebo zcela chybí. Barevná vrstva je šupinkovitě pozvedaná, silně přelakovaná zoxidovaným lakem. Lak je zcela nevyhovující a je také příčinou poškození malby. Lak svým pnutím odtrhává malbu od okrového šepsu. Obraz byl v minulosti opravován, zlacená bordura byla zesílena přelepy plátnem, které bylo hrubě překřídované a přezlacené. Plátno je tak ztvrdlé, že se láme.
Postup restaurování, nová zjištění:
Obraz byl podrobně fotodokumentován,
jednotlivé kovové části byly demontovány a uvolněné plátno zafixováno přelepy
japonským papírem. V další fázi byly vykonány zkoušky rozpustnosti a změkčení
zatvrdlých sekundárních vrstev a záplat. Sekundární nánosy byly postupně
zeslabovány a odhalil se postupně skutečný stav poškození originálních vrstev a
lazur. Barevná vrstva se puchýřovitě zvedala a odpadávala od mastného šepsu.
Vlivem zatvrdlého a zvlněného plátna malba získala v průběhu času novou paměť a
nebyla tedy schopna se po srovnání dostatečně přizpůsobit. Snímání sekundárního
plátna z bordur prokázalo skutečnou míru poškození originálních okrajů obrazů
upevněných na kovový rám. Plátno bylo po celém obvodu téměř zcela uvolněné,
potrhané nebo zcela absentovalo. V místech nýtování závěsů bylo zarezlé,
zoxidované. Uvolněné plátno bylo postupně vyrovnáváno a změkčováno mezi skly,
doplněno záplatami napojeno jemným přírodním hedvábím, vytmeleno a přilepeno do
pomocných nosných bordur. Bordury byly přilepeny k obrazu z obou stran pomocí
lepidla Acrylcleber. Plátno bylo postupně z obou stran vyretušováno a zalakováno
ochranným voskopryskyřičným lakem. Kovový rám a závěsy byly pročištěny a
vyrovnány. Prořezávané kovové nástavce zbaveny depozitů, laků, v místech úbytku
vyzlaceny a celkově postupně sceleny retuší. Na kovový rám bylo plátno postupně
vypnuto, zaizolováno a doplněno nazpět závěsy, které byly původním způsobem
přinýtovány. Odizolovaná bordura byla vyzlacena na mixtion a přizpůsobena retuší
prořezávaným kovovým nástavcům. Celek byl na závěr sestaven a fotograficky
zdokumentován.