Narození Panny Marie
Jedná se o první dílo z trojice dochovaných obrazů,
které představují výjevy z mariánského cyklu. První představuje Narození Panny
Marie, druhý Navštívení a třetí Immaculatu. Obrazy pocházejí od soukromého
majitele, který se vzhledem k rozsahu a charakteru jejich poškození rozhodl k
jejich restaurování.
Obraz byl v minulosti po okrajích ořezán, nadublován a
zahnut na sekundární podrám. Tři okraje byly ořezány, dochoval se pouze celý
spodní okraj. Ořezání bylo pravděpodobně rea lizováno v místech, původního
přehnutí na originálním podrámu. Originální malířská vrstva byla tedy po
okrajích zmenšena o cca. 1-2 cm. Tuto původní velikost, jsem taktéž mohl
částečně odečíst z otisku (originálního?) podrámu v malbě. Nová velikost, po
vyrovnání přehnutých okrajů je tedy 105 x 85 cm. Při odstraňování sekundárních
přemaleb, v místech holubice (symbol Ducha Svatého) jsem objevil symbol Božího
oka. Okolí bylo značně poškozené a pokryté silnou vrstvou tmelu. Inkarnát Panny
Marie, po odstranění celoplošné přemalby, je jemněji a citlivě malovaný.
Na základě odborných konzultací s Mgr. Jozefem Medveckým, CSc, bylo
možné dohledat analogie, z nichž vyplývají následující skutečnosti: obraz
Narození Panny Marie je zkomponován sloučením minimálně tří grafik a obraz je
pravděpodobně výsledkem práce několika autorů jedné dílny. První je anděl v
modré tunice s houslemi po levé straně kolébky. Odlišný je svou velikosti
vzhledem ke kompozici, směrem pohledu nad novorozeně a modelací pomocí světla.
Druhým odlišným motivem je anděl s violoncellem, dvojice zpívajících andělů,
anděl s loutnou a snášející se putti s girlandami. Podobný výjev bylo možné
dohledat na fotografiích z klenby bývalého jezuitského kostela sv. Vojtěch v
Opavě, která byla zničena za 2.světové války. Vyplývá z toho, že předloha
pravděpodobně italská, vznikla někdy začátkem 18. století. Samotná figura
odvráceného velkého anděla hrajícího na violoncello, použita v obraze Narození,
je jednou z variací oblíbeného motivu, který se v Uhersku objevuje též v letech
1730 a je převzatý ze společného italského prototypu. Třetí odlišnost je ve
způsobu malby a výstavbě inkarnátu Panny Marie a sv.Anny. Jedná se pravděpodobně
o malíře ze stejné dílny. Datování obrazu, lze tedy pravděpodobně zařadit do
poloviny 18. století. Obraz byl po sejmutí sekundárních vrstev nadublován na
nové plátno a rozměry se zvětšily o původně zahnuté okraje. Vzhledem k míře a
stavu úbytků, byl originál scelen napodobivou retuší akvarelovými barvami.